Vocabulary museumeducatie
Voor ICOM-CECA, het Committee on Education and Cultural Action van de internationale museumvereniging ICOM, ben ik bezig met een onderzoek naar het woordgebruik rondom museumeducatie in meerdere landen.
De eerste versie van de CECA Vocabulary is sinds september 2018 downloadbaar op de Vocabulary project pagina op de CECA-website (zie onderaan voor ‘Vocabulary Sythesis’). Hierin staan de meest gangbare woorden voor museumeducatie (of hoe men het ook noemt) en het vak van educator in 19 landen.
Naar aanleiding van deze eerste inventarisatie heb ik in september 2018 een presentatie gegeven op de ICOM/CECA 2018 conferentie in Tbilisi, Georgië, onder de titel:
‘What’s in a name; Talking about museum education and cultural action –
words and meanings reflecting views on our profession’
De hele conferentie stond in het teken van betekenissen van education en cultural action. Links de poster die Emma Albers (student grafische school Utrecht) maakte op mijn verzoek t.b.v. de conferentie.
De inzichten van deze conferentie heb ik verwerkt in een keynote presentatie in oktober 2018 op de ICOM/CECA Asia-Pacific regional meeting in Seoul. Zie hier voor tekst en ppt.